Opfølgning og fremdrift
For at understøtte arbejdet i de lokale treparter og omlægningsindsatsen bedst muligt, er der etableret Taskforce for arealudtag med en underliggende arbejdsgruppe, National styregruppe for arealudtag og Politisk forum for arealudtag.
Taskforce for arealudtag
Taskforcen har til formål at understøtte fremdriften i de lokale treparters arbejde, samt understøtte kommunerne med at løse barrierer for arealudtag.
Taskforcen modtager oversigter om de tekniske barrierer, som håndteres af den faglige Arbejdsgruppe for arealudtag, som består af Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljø, Kommunernes Landsforening, Landbrug & Fødevarer, Danmarks Naturfredningsforening, kommunerne og udtagningskonsulenterne.
Taskforcen løfter barrierer af politisk karakter videre til National styregruppe for arealudtag. Fremdrift og videndeling understøttes i taskforcen gennem faste statusmøder med repræsentanter for de lokale treparter, hvor der følges op på både fremdrift i udarbejdelsen af omlægningsplanerne og implementeringen af projekterne.
Deltagerkredsen til statusmøder i taskforcen er:
- Ministeriet for Grøn Trepart
- Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljø (SGAV)
- Naturstyrelsen
- Kommunernes Landsforening
- 1-2 repræsentanter for hver af de lokale treparter, hvoraf den ene repræsenterer formandskommunen
Møder i taskforcen sker i 3 geografiske grupper af lokale treparter.
Gruppering af Lokale Treparter ift. møder i Taskforce for arealudtag
Kalender og faste dagsordenspunkter for møder i taskforce
Taskforce for arealudtag har til formål at understøtte og følge fremdriften i de lokale treparters arbejde med omlægningsplaner, etablere og understøtte et arbejdsfællesskab samt understøtte kommunerne med at løse barrierer for arealudtag, herunder relevante tværgående problemstillinger i relation til lovgivning, tilskudsordninger mv. Møderne følger nedenstående faste dagsorden, hvor ansvar for de enkelte punkter fremgår.
Faste dagsordenspunkter:
- Velkomst og kort status på implementering af aftalen ved Ministeriet for Grøn Trepart
- Status ved hver trepart (15 minutter til hver):
- Status på udarbejdelse af omlægningsplanen
- Eventuelle konstaterede barrierer for fremdrift og mulige løsninger
- Efter hver treparts status – mulighed for kort feedback fra treparter og udveksling af tips og tricks
- Opsamling på barrierer, udfordringer og mulige løsninger ved Ministeriet for Grøn Trepart
- Aftaler om handlinger frem mod næste møde ved Ministeriet for Grøn Trepart
Se årshjul 2025-2027 for Taskforce for arealudtag, National styregruppe for arealudtag og Politisk forum for arealudtag
Se fast format for status fra lokale treparter til møder i taskforce for arealudtag
Se fast dagsorden for møder i Taskforce for arealudtag
Hvordan kontakter man taskforcen?
Spørgsmål til arbejdet i taskforcen kan rettes til mailadressen taskforce@mgtp.dk. Øvrige spørgsmål henvises til
kontaktcenter for grøn trepart på tlf. 33 95 80 00.
National styregruppe for arealudtag
Styregruppen er et forberedende forum, der er ansvarlig for at sikre hurtig handling ift. at løse barrierer for arealudtag og fastlægge dagsordenen for møderne i det Politiske forum for arealudtag. Den består af repræsentanter fra:
- Ministeriet for Grøn Trepart
- Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
- Økonomiministeriet
- Finansministeriet
- Kommunernes Landsforening, Danmarks Naturfredningsforening og Landbrug & Fødevarer
Politisk forum for arealudtagning (PFA)
For at sikre politisk forankring af og handlekraft bag arealomlægningen nedsættes Politisk forum for arealudtag (PFA). PFA følger fremdriften i omlægnings-planerne og bidrager til at fjerne barrierer for omlægning. Deltagerkredsen er ministeren for grøn trepart, forpersoner for Kommunernes Landsforening, Danmarks Naturfredningsforening og Landbrug & Fødevarer, samt evt. øvrige ministre efter behov. Forummet mødes halvårligt eller oftere ved behov (jf. Aftale om Et Grønt Danmark).
Læs mere i faktaark om opfølgning og fremdrift